Contactclowns als tedere contactmakers?
Belevingsgericht werken hoe doen we dat en wat is de meerwaarde voor zorgverstrekkers?.
Contactclown Geert Baetens brengt een boeiende en interactieve getuigenis. Wat drijft hem en zijn collega's om 'Gentle Clowning' op de kaart te zetten in Vlaanderen? Hoe maak je een warm contact met mensen die voor ons moeilijker bereikbaar zijn? Wat als taal wegvalt? Je ontdekt dat 'clown' veel meer betekent dan humor en gekheid. Dat het gaat om respect, aandacht, aanraking, kwetsbaarheid en authenticiteit. De grondhouding van de clown is als het ware een onderdeel van de animatieve grondhouding en we leggen de link met de validation theorie van Naomi Feil. Contactclowns zijn er niet alleen voor de bewoners maar ook voor de zorgverleners. Iedere zorgverlener heeft een vlinder in zichzelf, durf deze los te laten, durf creatief zijn, durf je kwetsbaar opstellen…. en maak zonder rode neus op een 'andere' manier een belevingsgericht contact met bewoners die voor jou niet makkelijk bereikbaar zijn…
Kortom een lezing waarbij je veel ervaringsgericht kan leren. Na deze vorming ga je naar huis met een 'ander' beeld van de clown en met heel wat bruikbare en ervaringsgerichte tips om contact te maken…
Geert Baetens is maatschappelijk werker en heeft o.a. gewerkt als referentiepersoon dementie in een woonzorgcentrum en als consulent bij Expertisecentrum dementie. Verder heeft hij ervaring met basale stimulatie en communicatie bij personen met een verstandelijke beperking. Hij is de oprichter van Contactclowns in de Zorg NeuzeNeuze vzw en heeft meer dan 10 jaar ervaring als contactclown.
Kostprijs : 220€ (excl BTW 21%)
Max deelnemers : +/- 30
Duur lezing: maximum 2u vervoers- en reiskosten inbegrepen
Vzw Contactclowns in de Zorg NeuzeNeuze
Kerkwegelakker 40
9080 Lochristi
ON : BE 0652.896.805
Geert Baetens 0493/40.36.25
www.contactclownsindezorg.be
15/02/2021