Koen Baumers - Dinsdag 31 oktober 2023 om 03:00
We plaatsen geen foto's. Als we foto's plaatsen moeten we eerste schriftelijke toestemming hebben.
‘Ons Geluk’ uit Oostende is het nieuwste woonzorgcentrum onder verhoogd toezicht. Uit de inspectieverslagen die onze redactie kon inkijken, wordt duidelijk waarom. Zeventien uur lang in bed moeten blijven, is maar één van de klachten.
“Bij meerdere bewoners was om 10.45 uur de nodige ochtendzorg nog niet uitgevoerd. De zorgmedewerkers gaven aan dat zij geen tijd hadden om mensen in het bad of de douche te steken. Een bewoner moest dringend naar het toilet en hoewel zij de noodoproep gebruikte, kwam hierop geen reactie. De boterhammen stonden op tafel van de bewoner, maar niet binnen bereik. De bewoner had dus nog niet ontbeten. Er was geen drinken binnen het bereik.”
Zo klinkt het in het inspectieverslag van woonzorgcentrum Ons Geluk in Oostende, dat deel uitmaakt van de commerciële zorggroep Care-Ion. Bij de Woonzorglijn van de Vlaamse Zorginspectie kwam afgelopen zomer een klacht binnen over Ons Geluk. Een week na de klacht ging de inspectie twee dagen op rij langs, één keer ’s ochtends en één keer ’s avonds.
Urinegeur
“Omstreeks 18 uur à 18.15 uur zaten al enkele mensen in hun bed met de gordijnen dicht zonder dat de televisie speelde”, staat er te lezen. “De gesprekspartners (personeelsleden, red.) gaven aan dat men eerst startte met het in bed stoppen van de meest hulpbehoevende personen omdat de shift van de twee zorgkundigen om 19 uur afgelopen was.”
De Zorginspectie stelde vast dat er “tussen 9 juli en 7 augustus 128 beloproepen werden geplaatst, waarbij de wachttijd tussen de 50 minuten en de 4 uur lag”. In het verslag is ook sprake van niet-toegediende medicatie, een doordringende urinegeur en herhaaldelijke personeelstekorten. Er volgde meteen een opnamestop en het woonzorgcentrum staat sinds kort op de lijst van verhoogd toezicht.
“Mensonterend”
Het is Vlaams Parlementslid Hannes Anaf (Vooruit) die het inspectieverslagen opvroeg en aan onze redactie bezorgde. “Wat de zorginspectie bij Care-Ion in Oostende aantrof, is mensonterend en wraakroepend”, zegt Anaf. “Alweer blijkt winst voor een vastgoedmagnaat voor te gaan op goede zorg.”
“Commerciële zorgspelers als Triamant en Orpea kwamen eerder al in een slecht daglicht”, zegt Anaf, die om hoorzittingen vraagt. “Ook in andere woonzorgcentra van Ion blijken er problemen, maar minder ernstig dan in Ons Geluk. De Vlaamse regering laat cowboys in de zorg toe om winst te maken op kap van onze ouderen.”
“Wat de inspectie aantrof, is mensonterend”: woon-zorgcentrum onder verhoogd toezicht na schrijnende taferelen
‘Ons Geluk’ uit Oostende is het nieuwste woonzorgcentrum onder verhoogd toezicht. Uit de inspectieverslagen die onze redactie kon inkijken, wordt duidelijk waarom. Zeventien uur lang in bed moeten blijven, is maar één van de klachten.
Koen Baumers
Dinsdag 31 oktober 2023 om 03:00
“Bij meerdere bewoners was om 10.45 uur de nodige ochtendzorg nog niet uitgevoerd. De zorgmedewerkers gaven aan dat zij geen tijd hadden om mensen in het bad of de douche te steken. Een bewoner moest dringend naar het toilet en hoewel zij de noodoproep gebruikte, kwam hierop geen reactie. De boterhammen stonden op tafel van de bewoner, maar niet binnen bereik. De bewoner had dus nog niet ontbeten. Er was geen drinken binnen het bereik.”
Zo klinkt het in het inspectieverslag van woonzorgcentrum Ons Geluk in Oostende, dat deel uitmaakt van de commerciële zorggroep Care-Ion. Bij de Woonzorglijn van de Vlaamse Zorginspectie kwam afgelopen zomer een klacht binnen over Ons Geluk. Een week na de klacht ging de inspectie twee dagen op rij langs, één keer ’s ochtends en één keer ’s avonds.
Urinegeur
“Omstreeks 18 uur à 18.15 uur zaten al enkele mensen in hun bed met de gordijnen dicht zonder dat de televisie speelde”, staat er te lezen. “De gesprekspartners (personeelsleden, red.) gaven aan dat men eerst startte met het in bed stoppen van de meest hulpbehoevende personen omdat de shift van de twee zorgkundigen om 19 uur afgelopen was.”
De Zorginspectie stelde vast dat er “tussen 9 juli en 7 augustus 128 beloproepen werden geplaatst, waarbij de wachttijd tussen de 50 minuten en de 4 uur lag”. In het verslag is ook sprake van niet-toegediende medicatie, een doordringende urinegeur en herhaaldelijke personeelstekorten. Er volgde meteen een opnamestop en het woonzorgcentrum staat sinds kort op de lijst van verhoogd toezicht.
“Mensonterend”
Het is Vlaams Parlementslid Hannes Anaf (Vooruit) die het inspectieverslagen opvroeg en aan onze redactie bezorgde. “Wat de zorginspectie bij Care-Ion in Oostende aantrof, is mensonterend en wraakroepend”, zegt Anaf. “Alweer blijkt winst voor een vastgoedmagnaat voor te gaan op goede zorg.”
“Commerciële zorgspelers als Triamant en Orpea kwamen eerder al in een slecht daglicht”, zegt Anaf, die om hoorzittingen vraagt. “Ook in andere woonzorgcentra van Ion blijken er problemen, maar minder ernstig dan in Ons Geluk. De Vlaamse regering laat cowboys in de zorg toe om winst te maken op kap van onze ouderen.”
“Momentopname”
De directie van Care-Ion zegt dat de problemen uit het inspectieverslag al grotendeels zijn opgelost. “Ik wil de opmerkingen uit het inspectieverslag zeker niet minimaliseren, maar het ging in sommige gevallen om een momentopname”, zegt COO Johan Maris. “Ochtendzorg tot 11 uur is een zeer gangbare zaak: hoeveel mensen zijn er niet die in peignoir de krant uithalen en dan rustig ontbijten? Bij die specifieke bewoner was er inderdaad een fout gebeurd. Via workshops voor het personeel hebben we dat uitgeklaard. Er zijn ook mensen die om 18 uur in bed wíllen, maar dat gebeurt zeker niet systematisch.”
“Ochtendzorg tot 11 uur is een zeer gangbare zaak: hoeveel mensen zijn er niet die in peignoir de krant uithalen en dan rustig ontbijten?”
Johan Maris
Care-IonVeel van de klachten zijn terug te brengen tot een structureel personeelstekort in de hele sector, zegt Maris. “We werkten noodgedwongen met uitzendkrachten die ons systeem niet zo goed kennen: noodoproepen werden bijvoorbeeld wel beantwoord, maar dat werd niet geregistreerd. Ook met de medicatie was het de registratie die fout liep. Minister Crevits had het onlangs over goede resultaten toen bleek dat 73 procent van de medicatiebedeling in woonzorgcentra correct gebeurt. Ik ben blij dat wij boven dat Vlaams gemiddelde scoren.”
Care-Ion wijst ook de kritiek op de groep van de hand. “Het pakt me dat wij op die manier worden afgeschilderd, want wij willen ons net afzetten tegen de spelers in de sector die op het randje opereren”, zegt Maris. “Wij willen de zorg humaner maken: wij verthuisen mensen, we willen een thuis creëren voor onze bewoners. Wij voldoen aan dezelfde normen als de publieke centra en zitten qua personeelsbezetting zelfs boven de gesubsidieerde normen. De probleemsituatie in Ons Geluk op dat vlak is opgelost.”
De Vlaamse Zorginspectie laat weten dat het voorgestelde remediëringsplan van het woonzorgcentrum aanvaard werd en de komende tijd verder opgevolgd wordt.
Rechtstreekse link van het artikel:
“Wat de inspectie aantrof, is mensonterend”: woon-zorgcentrum onder verhoogd toezicht na schrijnende taferelen (Oostende) | Het Nieuwsblad