dementie@home gaat er even tussenuit. We moeten nog heel veel doen en nadenken hoe we in de nabije toekomst verder moeten. We willen geen overbodige kosten maken want het geld dat hier binnenkomt gaat integraal naar mensen met dementie en hun mantelzorgers.
Tegen 16/8 komen we terug en hopelijk met meer info?
Een projectje gaat binnenkort van start. Vrijwilligers zijn gevonden. Nu even afwachten op een bestelling.
Stichting oprichten
is hetzelfde als een vzw maar dan door één bestuurder. Hier komen dan de oprichtingskosten, akte opmaken en neerleggen bij de notaris, de 3-maandelijkse bankkosten, en op het einde van de rit weer de neerlegging en afsluiting. Dit kost om en bij de 4000€. Dit halen we niet en persoonlijk vind ik dat weggegooid geld. Eén keer is voldoende geweest.
Eenmanszaak als gepensioneerde
Dit kan pas vanaf september als ik effectief 65 wordt.
Dit zou de goedkoopste oplossing zijn. Maar ook hier komen er kosten bij, zoals aanvraag ondernemingsnummer (+BTW-nummer), bankosten, ... niet zoveel als een stichting/vzw maar toch rond de 500€.
Als ik dan stop moet ik weer de inventaris maken en alles aangeven. Dit hebben we ook gedaan met de vzw.
Of als vrijwilliger verder doen.
De goedkoopste oplossing. We hoeven dan geen bankrekening te openen, alleen een spaarrekening (en is kosteloos), een open boekhouding voeren en alle in- en uitgaven worden met een briefje gedaan en genoteerd in de boekhouding. Net zoals we altijd gedaan hebben.
Een nadeel is dat we dan geen facturen kunnen opmaken. Dit kan vervangen worden door een onkostennota en/of een factuurbon.
Dus hier zou ik graag reacties willen van iedereen. Hoe meer meningen dat ik heb, hoe beter ik de juiste beslissing kan nemen.
In deze periode kan ik verder kijken of iemand dementie@home wil overnemen.